maanantai 6. marraskuuta 2017

Vuosi ICAO-yleiskokouksesta - Missä mennään?

Melko tarkalleen vuosi sitten ICAO:ssa juhlittiin yleiskokouksen päättymistä, ja samalla kokouksen tärkeitä päätöstä, eli lentoliikenteen hiilidioksidipäästöjä rajoittamaan pyrkivän maailmanlaajuisen päästökompensaatiomekanismin (CORSIA) hyväksymistä. Vuosi on normaalilla ICAO-skaalalla melko lyhyt aikaväli, mutta paljon on tapahtunut sitten ykeiskokouksen historiallisen sopimuksen syntymisen. Lieneekin sopiva aika katsastaa mitä vuoden aikana on saatu aikaan.

***

ICAO:n työtä yleiskokousten välillä ohjaa jäsenvaltioista koostuva pysyvä neuvosto, ja ensimmäinen kriittinen askel yleiskokouksen jälkeen olikin tuottaa neuvostolle suunnitelma CORSIA:n toimeenpanemiseksi. Päätöslauselman mukaan laillisesti sitova kaikkia ICAO-jäsenvaltioita koskeva tekninen standardi systeemin toiminnasta tulisi olla valmiina vuoden 2018 aikana. Käytännössä tämä tarkoittaa, että neuvosto ja jäsenvaltiot joutuvat käymään läpi noin puolessatoista vuodessa ICAO-standardin hyväksymisprosessin, johon normaalisti kuluu vuosia. Aikataulu on tiukka sen vuoksi, että päästöjen kompensoiminen CORSIA:n piirissä tulisi aloittaa vuonna 2021, ja valmistelevat toimenpiteet esim. päästöjen tarkkailua koskien jo 2019.

Kun neuvostolta saatiin hyväksyntä aikataululle, oli aika perustaa tekninen työryhmä luonnostelemaan standardia. Onneksi suosituksia standardin elementeiksi oli olemassa jo entuudestaan, eli täysin tyhjästä työtä ei tarvinnut aloittaa. Valtava urakka oli kuitenkin edessä, eikä vähiten siksi, että asiaa hoitamaan laitetuilla ympäristöasiantuntijoilla ei välttämättä ollut viimeisintä tietoa ICAO-standardin muotovaatimuksista ja muista hienouksista. Kyseisten seikkojen selventämisessä sihteeristöllä on erityisen tärkeä rooli.

Alkuvuoden ja kesän aikana ohjelmassa olikin tiivis sarja kokouksia sekä puhelimitse että kasvotusten, joissa alustavaa standardiluonnosta kirjoitettiin pienellä porukalla. Välillä konsultoitiin laajemman asiantuntijaporukan kanssa ja tarkastettiin että olemme menossa oikeaan suuntaan. Tässä vaiheessa prosessi on tuskaisen (mutta myös tarpeellisen) hidas ja yksityiskohtainen; jokaista luonnoksen sanaa punnitaan erittäin tarkasti. Erityiseillä tarkkuudella suhtaudutaan standardin terminologiaan ja määritelmiin; kun yksittäinen termi määritellään yhdessä ICAO-standardissa, tulee kyseistä määritelmää soveltaa automaattisesti myös muissa ICAO:n alaisissa säännöissä. Tulee siis varmistaa perinpohjaisesti, etteivät käyttämämme uudet määritelmät johda tarkoituksettomasti jo olemassa olevien standardien tulkinnan muutoksiin. Eron tekeminen jäsenvaltioita sitovien sääntöjen, jotka tunnistaa "shall"-verbin käytöstä, sekä suositusten, joissa käytetään lievempää "should"-ilmaisua, on perustavanlaatuinen kysymys standardia kirjoitettaessa. Sitoviin sääntöihin tulisi sisällyttään vain sellaista sääntelyä, jonka yhdenmukainen soveltaminen kaikissa maissa on ehdottoman tärkeää CORSIA:n toiminnan kannalta. On helppo ymmärtää, että sinällään yksinkertaisesta säännöstä riittää erilaisia tulkintoja - mikä on jollekin ehdottoman tärkeää, ei toiselle välttämättä ole sitovan lausekkeen arvoista. 

Standardin tekninen luonnostelu on tässä vaiheessa saatu pääpiirteissään valmiiksi, ja luonnos on parhaillaan ICAO-neuvoston sekä neuvoston alaisen Air Navigation Commissionin tarkastelmavana. Seuraavana askeleena standardin hyväksymisprosessissa on konsultointi ICAO-jäsenvaltioiden kanssa, eli neuvoston hyväksynnän jälkeen luonnos lähtee 191 jäsenvaltion kommentoitavaksi. Sihteeristö kerää kommentit, ja mikäli tarpeellista, esittää niiden perusteelta muutoksia lopulliseen standardiin. Mikäli aikataulu pitää, menee lopullinen versio ensi kesänä neuvoston hyväksyttäväksi, jonka jälkeen jäsenvaltioilla on vielä mahdollisuus ilmoittaa hyväksyntänsä esitetylle tekstille. Kaikki tama tähtää standardin voimaansaattamiseen vuoden 2019 alusta, mikä - kuten yllä todettua -  on erittäin tiukka aikataulu ICAO-mittakaavassa.



ICAO-standardit julkaistaan kiehtovissa sinikantisissa kirjoissa. Toivottavasti CORSIA:llekin saadaan oma kirjansa pian!

***

Pelkkä standardin luonnostelu ja hyväksyminen ei kuitenkaan ole kaikki mitä CORSIA:n toimeenpanemiseksi tarvitaan. ICAO ei voi olettaa, että kaikki jäsenvaltiot toimeenpanisivat standardin vaivattomasti sen voimaanastuttua. Valtioita auttaakseen ICAO:lla onkin käynnissä kehitysyhteistyöohjelma, jonka kautta tarjotaan koulutusta ja muuta apua kehittyvien valtioiden tarpeisiin.

Tähän mennessä kehitysapuhankkeet ovat käytännössä tarkoittaneet koulutusseminaarien järjestämistä. ICAO järjesti keväällä neljän viikon kiertueen ympäri maailman, jonka aikana järjestettiin CORSIA-aiheisia tilaisuuksia, joissa valtioille esitettiin perustietoa yleiskokouksen päätöksestä sekä standardin valmistelusta. Erityinen hitti seminaareissa oli pienryhmätyöskentely, jossa osallistujat jaettiin ryhmiin keskustelemaan CORSIA:n eri aspekteista, ja joiden avulla pyrittiin vähentämään ICAO-seminaarien perinteisesti pönäkkää luonnetta. Oppimisen ja ymmärtämisen kannalta pienryhmätyöskenetely todettiin perinteisiä luentoja tehokkaammaksi ratkaisuksi.

Isojen maailmankiertueiden lisäksi on järjestetty erillisiä koulutuksia, joihin olen itsekin päässyt reissaamaan paikalle. Kaksi viikkoa elokuusta kului Nigeriassa ja Sambiassa CORSIA:sta puhuessa; lisäksi reissuja aiheen tiimoilta on ollut Berliiniin sekä ihan kotosuomeen.
Mielenkiintoista koulutuksissa on ollut huomata, että valtioilla ympäri mailman on melko samanlaiset huolenaiheet CORSIA:n toimeenpanon suhteen. Valmiudet ja resurssit systeemin toimeenpanemiseksi ovat luonnollisesti erilaiset Afrikassa kuin Saksassa, mutta tässä vaiheessa prosessia kysymykset molemmissa maissa ovat samantyylisiä: millaisia kustannuksia CORSIA:sta seuraa, mitä valtioiden ja lentoyhtiöiden tulee tarkalleen ottaen tehdä CORSIA:n suhteen, sekä mikä on aikataulu tälle kaikelle. Ilmastonmuutoksen ollessa kyseessä myöskään polittisilta kannanotoilta ei vältytä, vaikka kyseessä ei olisikaan poliittisen tason neuvottelu. Tällaisissa tapauksissa sihteeristö yrittää sitten aina parhaansa mukaan luovia poliittisesti korrektit vastaukset kinkkisiin kysymyksiin, tilanteen usein pakottaessa turvautumaan ympäripyöreyksiin.
Kaikenkaikkiaan nämä koulutuskeikat ovat olleet hyvin silmiäavaavia kokemuksia. ICAO:n tulee todellakin ottaa huomioon jäsenvaltioidensa hyvin erilaiset lähtökohdat ja valmiudet asioiden toteuttamiseksi, ja yksi seminaarien tarkoituksista onkin kerätä tietoa valtioden tarpeista CORSIA:n suhteen.

***

Uusi maailmanlaajuinen semmakierros on odotettavissa ensi kesänä. Näiden lisäksi ICAO järjestää CORSIA-aiheisia tilaisuuksia päämajassa Montrealissa, jotka luonnollisesti tulevat pitämään sihteeristöä kiireisenä myös ensi vuoden aikana.

Sihteeristössä elämmekin parhaillaan toivossa, jossa vuoden päästä standardi on hyväksytty, ja voimme keskittyä sen ympärille rakennettuun koulutustoimintaan, auttaaksemme jäsenvaltiota hankkimaan tarvittavat taidot käynnistää CORSIA vuoden 2019 alusta. Matka tuntuu tässä vaiheessa pitkältä, mutta ICAO-mittakaavassa vuosi on lopulta mitättömän lyhyt aika.

Pukumiehet maailmalla tietoisuutta lisäämässä




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti